Titanium oPinion, deze is qua geometrie gelijk aan de All Rohler.
Maar dan van titanium en met een Pinion versenellingsbak in plaats van een Rohloff. Hier een vakantiefiets versie met P 1.18 Pinion versnellingsbak, Hope remmen met 3.2/203mm remschijven geschikt voor zware bepakking in de bergen, ti zadelpen en the brace op de bagagedrager voor nog meer stabiliteit bij zware bepakking. Helaas is de titanium achterdrager niet meer leverbaar...
Gerrit Gaastra: “De oPinion Ti is de beste vakantiefiets die wij ooit gebouwd hebben. Zonder overbodige luxe, maar met perfecte, onverwoestbare onderdelen.”
De oPinion Ti is gemaakt om ook onder de moeilijkste omstandigheden de allerbeste prestaties te leveren. De oPinion Ti is met zijn corrosiebestendige titanium frame onverwoestbaar en ongelofelijk sterk. De fiets heeft weinig onderhoud nodig zeker met de optionele Gates CDX Carbondrive riemaandrijving
Als de ultieme reisfiets heeft hij een zeer stijf frame en is de oPinion Ti ook wat betreft andere details geschikt voor tochten met veel bagage. Zo wordt de constructie van de Tubus bagagedrager door de idworx ‘The Brace’ versterkt. Ik vind dat de optionele Tubus LOGO Titan bagagedrager er eigenlijk standaard op had moeten zitten. Deze past veel beter bij de fiets dan de zwarte!
De oPinion Ti Travel Spec (generatie 2.1) heeft een onderhoudsarme 18-speed Pinion versnellingsbak (P1.18), met kleine schakelstappen en een groot bereik.
Extra stijve tapered voorvork (1/1/8 - 1/1/2) Cane Creek gelagerd. En de mooie idworx koplampsteun met de Son Edelux, licht alsof je met een motorfiets onderweg bent!
De 55 mm brede Schwalbe Marathon Almotion banden rollen zeer licht en zijn uiterst lekbestendig.
Optioneel zijn de uiterst lichte, stabiele en brede idworx DaRim LaW carbon velgen met 50 mm Almotion banden. Volgens Gerrit stijver en sterker dan aluminium velgen en je kan je tubeless rijden, dus deze worden geleverd met een tubeless antilek-kit. Het Hope remsysteem met idworx eigen 3.2 mm dikke schijven kan elke afdaling aan, ook met zware bepakking.
Hier het Flex-Bars stuur voor extra comfort, deze haalt de kleine trillingen uit het stuur.
De Pinion zit ingebouwd in een aangepast All Rohler frame, daarom is er geen excentrische trapas mogelijk. Om de ketting of de riem toch te kunnen spannen heeft Idworx verstelbare achterpadden gemaakt die tevens voorkomen dat het achterwiel scheef gemonteerd wordt.
De achtervork is iets wijder gemaakt om de padden meer bewegingsruimte te geven wanneer je ze losdraait. Deze padden zitten met de steekas aan het achterwiel vast (dus alleen steekas losmaken om het achterwiel eruit te halen) en je stelt het geheel met één inbusbout aan de rechter kant losser of strakker. De linker pad en de schijfrem beweegt met het wiel mee en hoeft dus niet apart afgesteld te worden. Idworx heeft om de ketting te spannen eigen uitvaleinden ontworpen.
idworx + Alber Neodrives = idworx E-bike
Deze trekking fiets oPinion Ti kan ook worden opgewaardeerd met de Alber Neodrives achterwiel aandrijving Z20 voor een high-end E-bike. Hier meer info over het Neodrives systeem.
De Pinion lijkt sterk op de versnellingsbak van een auto. Twee assen met daarop een serie tandwielen in verschillende groottes. Door verschillende tandwielen met elkaar te combineren ontstaan er 18 overbrengingen. De bak wordt in zijn geheel op de plaats van het bracket onder het frame geschroefd. De Pinion is een alternatief voor de 14-versnellingsnaaf van Rohloff, beide worden gemaakt in Duitsland. Lees hier meer over de Pinion