De Easy Rohler is voor echte fietsliefhebbers die lange fietsafstanden afleggen.
Deze fiets is geschikt voor alle tochten, of je er nou mee naar je werk wilt fietsen, of er lange tochten met bagage mee wilt maken. Wij hebben zelf veel wereldreizen met deze Easy Rohler gemaakt, en ontelbare woon-werk kilometers.
Alles wat Idworx aan het frame schroeft is van topkwaliteit. Rohloff, Magura, Tubus, KMC, SON… Allemaal kwaliteitsmerken gekozen om hun duurzame en onderhoudsvriendelijke eigenschappen. En dan zijn er nog de speciale onderdelen die Idworx exclusief voor hun eigen fietsen laat maken.
Deze Easy Rohler heeft natuurlijk de bewezen Rohloff naaf. 14 versnellingen in de naaf welke vanaf de rechterkant van het stuur worden bediend met een draaigrip. Deze nagenoeg onderhoudsvrije naaf, eens in de 5000KM olie verversen is alles wat je eraan hoeft te doen. De Roloff hub is een nagenoeg onverslijtbare naaf, we hebben een klant die al 260.000 km met één naaf heeft gefietst! Het achterwiel zit gestoken in vaste, verticale uitvalpatten, waardoor een correcte positie en uitlijning van het achterwiel gegarandeerd is en het wiel gemakkelijk in en uit de fiets te halen is.
De ER heeft handgespaakte wielen met unieke Idworx Rigida Darim velgen, zeer duurzaam en betrouwbaar. De Evo heeft een extra brede velg, 3mm breder voor meer stijfheid en betere rol- en dempingseigenschappen van de band. De velgen hebben speciaal voor de Rohloffnaaf geboorde en verkleinde gaten.
Maar 14 versnellingen?
Dat is ruim voldoende, want van de 27 theoretische versnellingen van een derailleurschakeling, blijven er in de praktijk ook ongeveer 14 over. Groot voordeel van de Rohloff Speedhub: je hebt altijd de ideale kettinglijn, dus de ketting slijt minder snel. Een geleidelijke stijging van het verzet van 13,6% per versnelling houdt het schakelen gelijkmatig. De lichtste versnelling is vergelijkbaar met de lichtste derailleurversnelling en het zwaarste verzet doet eveneens niet onder voor een combinatie 46-11. Het wisselen van versnelling verloopt zeer licht. Een groot voordeel is, dat je ook in stilstand je fiets in de goede versnelling kan zetten.
Idworx heeft veel aandacht besteed aan een vloeiende loop van de versnellingskabels. Er loopt nergens een bocht teveel of te krap, wat zorgt voor een minimale slijtage van de kabels en een lekker licht schakelgedrag. En dat is te merken; de Rohloff-draaigreep draait op de Idworx licht en soepel.
Wat je hier ook ziet is dat de afwerking van het frame erg mooi is, de lasnaden zijn mooi gepolijst en het lakwerk is strak. De opening die nodig is om de riem door de achtervork te steken is bijna onzichtbaar weggewerkt. Met een inbussleutel draai je de staande vorkpoot en de bagagedrager los en als je deze een centimeter naar buiten buigt kan je de tandriem er doorheen steken. De riem of ketting spannen doe je eenvoudig met de EBB Long Life excentrische trapas-behuizing met geïntegreerde RVS kogellagers. Voor een extreem lange levensduur en zeer licht lopend bij zware belasting
De voordelen van een riemaandrijving (belt-drive):
- Minimaal onderhoud. Er hoeft geen olie op de riem gedaan te worden en hij hoeft bijna niet nagespannen te worden. Als er zand op de riem zit, is afspoelen of afvegen voldoende.
- Lichter in gewicht. De riem weegt 75 gram. Een fietsketting weegt ongeveer 250 gram.
- Gaat langer mee, zeker vier zo lang als een ketting
- Als hij niet bevalt, kan je de fiets terugbouwen naarRohloff-achterkransje, voorblad en ketting…
Een Heggemann Long Life Kettingblad uit gehard staal met ongelijk aantal tanden voor een gelijkmatigere slijtage en een extra geharde KMC X1 ketting voor een ongekend lange levensduur in combinatie met de idworx kettingkast is ook nog steeds een goede keuze!
Magura Firm Tech hydraulische velgremmen.
Dit is een extra lichte en stijve versie van de Magura remmen die in het frame geïntegreerd zijn. Onderhoudsvriendelijk, duurzaam, zeer krachtig en goed te doseren. De Firmtech remmen zijn aan de achterkant van de vorkpoten bevestigd. Zo krijg je een oplopende rem die zichzelf steeds strakker vastklemt als er hard geremd wordt. Je komt de Firmtechs echter niet veel tegen in de fietswereld. Dit komt doordat het voor een framebouwer heel erg moeilijk is om deze remmen op het frame toe te passen. De remcilinders zijn met een scharnier direct op het frame gelast en kunnen niet afgesteld worden. Dit is voor jou als fietser erg fijn! Wanneer je de remblok moet vervangen draai je de rem open en klik je het versleten blokje eenvoudig eruit en de nieuwe erin. Klaar!
Voor optimale betrouwbaarheid heeft Idworx een complete kabelboom bedacht met zo min mogelijk contactpunten en dus een minimale kans op storing door corrosie. De SON naafdynamo is licht, loopt licht en geeft op een Idworx véél licht. Bij de Evo is de naafdynamo ontdaan van zijn stekkertjes en deze maakt nu contact met de patten in de voorvork. De Son Edelux koplamp op de idworx lampenhouder geeft veel licht zonder hinderlijke schaduw en geeft zoveel licht dat fietsen in het donker leuk wordt. De bekabeling van het achterlicht gaat buitenom en door de bagagedrager naar het achterlicht. Optioneel kan er gekozen worden voor een USB-aansluiting voor het opladen van bijvoorbeeld een smartphone of GPS. De stuur-stopper. (iSR idworx Stress Reducer) Deze voorkomt het dubbelslaan van het voorwiel, en daarmee het beschadigen van de kabels als de fiets op de standaard staat of onverhoopt valt.
Helaas wordt deze fiets niet meer in het titanium gemaakt, dat was Lauran zijn lievelingsfiets!