Santos nieuwste Gravelmaster is de Gravelbike variant van de TM 2+
De Gravelmaster is zowel een nieuwkomer als oude bekende in de Travelmaster serie. De Gravelmaster is namelijk gebaseerd op een Travelmaster 2+. Een logische keuze, want het een meer dynamische fiets dan de Travelmaster 3+ en 2.9. Zijn specifieke geometrie zorgt voor een directer stuurgedrag zonder stabiliteit te verliezen. Dat maakt de Travelmaster 2+ een veelzijdige, comfortabele fiets die zowel in de stad als over onverharde wegen op het platteland in zijn element is. Het merendeel over asfalt, maar grote stukken onverhard. Zonder gravelbike zou je een andere, saaiere route moeten fietsen…
Maar Santos zou deze fiets geen Travelmaster noemen als de fiets niet ook geschikt is voor zware bepakking en lange afstanden.
Een Gravelmaster is uitgerust met Rohloffnaaf. Kies voor de bediening van de Rohloff de soepele draaishifter van Co-Motion óf raceshifters om deze te bedienen. Ze kunnen beide op een racebocht gemonteerd worden. De combinatie van Rohloff en raceshifters is uniek. De Gebla click-box zorgt ervoor dat je met een naafversnelling tóch het schakelgevoel van een racefiets krijgt. Met de rechter hendel schakel je op en met de linker hendel terug.
Met een deelbaar racestuur is het ook mogelijk om de originele schakelgreep van Rohloff te gebruiken. En op verzoek ook mogelijk met een Pinion.....
Een aantal van de beschikbare racesturen:
Laurens ten Dam – achtste in de Ronde van Spanje (2012), negende in de Tour de France (2014) –legt uit wat er zo gaaf is aan fietsen op een gravelbike: raggen over onverharde paden, met vrienden fietsen zonder dat ‘de neus steeds op die kilometerteller is gedrukt’, een speciaalbiertje tijdens een tussenstop mét zakkie chips en een barbecue na afloop. Zo anders dan het wereldje van veel wielrenners: vroeg naar bed, bananen en gelletjes en zo hard mogelijk fietsen.
Marco en Lisette, van lismarq.com zijn ze aan het testen. Ze fietsen met de optionele Avid mechanische schijfrem klauwen met 180mm Santos schijven.
Bij al onze andere fietsen zijn de schijfremmen hydraulisch. Hierdoor is het remgevoel direct, gevoelig en doseerbaar. Deze mechanisch aangestuurde schijfremmen (met binnen- en buitenkabel) hebben als voordeel dat ze gemakkelijk te monteren zijn, iets lichter zijn en dat je een conventionele remgreep kunt gebruiken. Nadeel is dat deze remmen meer onderhoud vergen, minder goed te doseren zijn en iets minder remkracht hebben.