Na een half jaar testen hebben wij besloten om te stoppen met de Aerothan binnenbanden.
Wat echt heel erg tegenvalt is het behouden van de bandenspanning. Je moet deze banden véél vaker oppompen dan normale standaard Schwalbe binnenbanden. De lekbestendigheid is zeker niet beter, eerder slechter. Dit in combinatie met de hoge prijs van de Aerothan banden heeft ons doen besluiten om ermee te stoppen.
Schwalbe heeft een compleet nieuwe binnenband ontwikkeld. De nieuwste binnenband van Schwalbe bevat geen rubber meer. Deze tubes zijn inclusief het ventiel gemaakt van Aerothan. Aerothan is een 100 % thermoplastisch polyurethaan (TPU), extreem licht en zeer lekbestendig. Met uitstekende rijeigenschappen bij de laagst mogelijke rolweerstand. Aerothan staat ook voor: hoge veerkracht, treksterkte, demping, hittebestendigheid en maximale slijtvastheid.
De binnenband sluit soepel en nauwsluitend aan op de buitenband en blijft zelfs stabiel en in vorm bij een extreem lage luchtdruk. Dit in combinatie met het lage gewicht zorgt voor een lagere rolweerstand. Door de enorme vormvastheid kunnen Aerothan Tubes worden gebruikt met aanzienlijk lagere bandenspanningen dan de minimale bandenspanning die op Schwalbe-banden staan vermeld. Deze gelden voor conventionele fietsbinnenbanden. Voor de juiste bandenspanning kun je daarom de aanbevelingen voor tubeless systemen aanhouden. De technische voordelen zijn hiermee in veel opzichten gelijk aan tubeless systemen.
Dit maakt de Aerothan een prima alternatief voor tubeless rijden. Het rijgevoel doet ook niet onder voor tubeless.
AEROTHAN TUBE. DE FEITEN.
- Ongeveer 40% lichter dan een vergelijkbare Schwalbe Extra Light binnenband
- Grote lekbestendigheid, het nieuwe materiaal voorkomt plotselinge luchtverliezen
- Met minimale rolweerstand - maximale rijdynamiek
- Bestand tegen extreme warmteontwikkeling – goedgekeurd voor velgremmen
- Stabiele rijeigenschappen – zelfs bij lage bandenspanning
- Eenvoudige montage – zonder te verschuiven of bekneld te raken
- Ook het ventiel is gemaakt van Aerothan. Ventiel kan indien nodig worden vervangen
- Made in Germany
- 100 % recyclebaar
Een continu gebruik met sealant wordt afgeraden.
De AEROTHAN is verkrijgbaar in de volgende maten:
SV17E | 37-622 tot 50-622 | 61 g
SV13E | 54-559 tot 62-559 | 81 g
SV21E | 54-584 tot 62-584 | 83 g
SV19E | 54-622 tot 62-622 | 87 g
SV21FE | 62-584 tot 75-584 | 109 g
SV19FE | 62-622 tot 75-622| 116 g
DE PERFECTE BANDENSPANNING ZORGT VOOR DE OPTIMALE COMBINATIE VAN GRIP EN STABILITEIT
HOGE BANDENSPANNING
+ stabiliteit
+ meer bescherming tegen stootlek
- minder grip
- minder comfort
- hogere rolweerstand in het terrein
LAGE BANDENSPANNING
+ meer grip
+ betere rijeigenschappen in het terrein
+ meer comfort
- minder stabiliteit
- minder bescherming tegen stootlek
Aerothan binnenbanden worden op dezelfde manier gemonteerd als andere fietsbinnenbanden. Dankzij de vormvastheid van het materiaal verschuift de tube niet zo gemakkelijk en kan hij niet afgekneld raken, wat de montage uiterst eenvoudig maakt. Wanneer hij buiten de buitenband wordt opgepompt, mag de Aerothan slechts worden gevuld tot een druk van max. 0,3 bar!
Aerothan Tubes kunnen eenvoudig worden gerepareerd met de Glueless Patches van Schwalbe. Daarbij hoeft het oppervlak niet te worden opgeruwd, maar wel schoon zijn. De zelfklevende patches kunnen direct op de te repareren plek worden aangebracht.
OVERSCHRIJD NOOIT DE MAXIMALE DRUK VAN BANDEN EN VELGEN! De maximale druk staat aangegeven op de zijkant van de band en de velg.
Reacties