opc_loader

Menu

Conclusie: de Pinion is een fijne en onderhoudsarme versnellingsbak voor je fiets.

Bikefeeling testte in 2014 een Pinion P1.18 in Sri-Lanca en in 2019 in Noorwegen. Ook vele woon-werk kilometers. Dit op verschillende fietsen, want we willen onze klanten graag adviseren uit eigen ervaring.
We hebben dus de kinderziektes in de bak meegemaakt en de ontwikkelingen. Met name regelmatig "uit de versnelling schieten" en het loslopen van de cranken was een probleem. Na een grote modificatie in april 2017 is de bak nagenoeg probleemloos.


In praktijk schakelt de Pinion soepel en is het enorme bereik met de kleine tussenstapjes erg fijn.

Nooit gemist bij Rohloff, maar duidelijk voelbaar zijn de kleinere stapjes tussen de versnellingen in. De tussenstapjes van de P1.18 naaf liggen 11.5% uit elkaar. Een ideale versnellingsnaaf dus bij het klimmen, je kunt altijd in je cadans blijven trappen. Schakelen is eenvoudig dankzij de comfortabele draaigreep en schakelen vanuit stilstand is geen probleem. De indexering (de klik) van de versnellingen zit in de versnellingsbak en niet in de draaigreep. Dus versnellingen afstellen hoeft niet meer. Als je van Rohloff afkomt, is het wel even wennen…


De versnellingsbak heeft geen last van water en vuil. Alle draaiende delen zitten immers in een afgesloten aluminium behuizing. Een oliebad zorgt voor de smering. Eenmaal per jaar, óf na 10.000 kilometer, moet de olie worden ververst.


De Pinion is stil, je hoort hem nauwelijks in de hoge én lage versnellingen.

Een nadeel is de relatief grote vrijloop van de Pinion.

Je moet eerst een klein stukje trappen voordat de Pinion aangrijpt. Ook de Pinion achternaaf heeft een vrijloop. Deze kunnen dus bij elkaar komen, met een stukje “doortrappen” als gevolg. Om dit probleem te beperken heeft idworx de optie van een DD Mute naaf. Deze naaf grijpt echt merkbaar beter aan en is helemaal stil. Santos heeft een eigen achteras met extreem kleine stapjes die het dubbele vrijloop effect vermindert. De vrijloop van deze naaf geeft echter een behoorlijk geluid. Irritant? Voor de een wel, de ander niet….


De Pinion P1.18 is met zijn 2700 gram zwaar, een Rohloff weegt 1800 gram. De plaatsing in het bracket heeft wel als voordeel dat het zwaartepunt perfect in het midden en mooi laag ligt. Het achterwiel blijft lekker licht. Dit zorgt voor een goede balans in de fiets.


Als er een serieus probleem is met een Pinion kan het betekenen dat verder fietsen onmogelijk is. De Pinion versnellingsbak moet dan uitgebouwd worden en in zijn geheel naar Duitsland. Dit is een nadeel... Gelukkig komt dit maar zeer zelden voor!

Meer informatie over de Pinion in onze technische beschrijving.


Pinion garandeert zijn P1.18 bakken vijf jaar, de C12 bakken 2 jaar. Maar sinds kort biedt Pinion een GARANTIEVERLENGING TOT 5 JAAR VOOR de C12.
Als eigenaar van een Pinion C-line transmissie heb je de mogelijkheid om de fabrieksgarantie van de Pinion-fabrikant binnen de eerste 1 jaar na aankoop te verlengen van 2 tot 5 jaar. De garantieverlenging kost 89,00 euro.

Vanwege onze vroege ervaringen met Pinion en onze jarenlange ervaringen zijn wij in 2019 door Pinion GmbH aangesteld als Pinion Premium Partner.
Wij hebben fietsen met Pinion in de winkel staan van de merken idworx en Santos. Benieuwd hoe zo'n bracket-transmissie rijdt? Of hoe deze zich verhoudt tot de naafversnelling van Rohloff?

Maak een afspraak en test gerust meerdere fietsen met Pinion en/of Rohloff!
 

Reacties

Waardering

SLECHT     GOED
Uw bericht wordt eerst gecontroleerd voordat deze geplaatst wordt.